Do czego można wykorzystać informację patentową?


Poprzedni artykuł w Biznesie Lubuskim mówił o wykorzystaniu publikacji patentowych jako inspiracji dla własnych rozwiązań. To jednak tylko część możliwości, jakie daje informacja patentowa. Warto poznać również inne korzyści, jakie może wnieść do biznesu.

Do czego można wykorzystać informację patentową?
fot. pixabay.com

Dostęp do publikacji patentowych – od zgłoszeń przez korespondencję między zgłaszającymi a ekspertami urzędu patentowego po wszelkie zmiany statusu zgłoszeń i patentów – daje mnóstwo bezcennych informacji dla każdego, kto zajmuje się działalnością innowacyjną. Nie chodzi tu tylko o inspirowanie się lub wręcz czerpanie pomysłów z tych źródeł, o jakich była mowa w poprzednim artykule. Można bowiem wskazać co najmniej kilka innych obszarów, w których publikacje patentowe dają zaskakująco obszerną i cenną wiedzę. Wymieńmy dwa najważniejsze.

Badanie czystości patentowej nowych rozwiązań

To szalenie istotny, i niemal równie mocno niedoceniany aspekt działalności innowacyjnej, zwłaszcza w sytuacji ekspansji na nowe (zagraniczne) rynki. Nierzadko bowiem okazuje się, że na podobny pomysł wpadł wcześniej również ktoś inny i na nasze nieszczęście opatentował go w kraju, do którego właśnie zamierzamy wprowadzić swój nowy produkt. W takiej sytuacji po pewnym czasie (i poniesieniu kosztów na marketing, sprzedaż, itp.) może się okazać, że tego produktu na tym rynku sprzedawać nie możemy. Jeśli istotna jego część jest tam chroniona cudzym patentem nie pomoże nam to, że naprawdę sami wszystko wymyśliliśmy. Właściciel patentu może domagać się od nas zaprzestania sprzedaży produktu naruszającego jego wyłączne prawa. Owszem, takie roszczenia bywają nieuzasadnione i można je oddalić, ale nawet w takiej sytuacji wiąże się to ze stresem i dodatkowymi, znacznymi nakładami finansowymi.

Czy można się przed tym uchronić? Nie ma stuprocentowej gwarancji, ale można bardzo istotnie ograniczyć zaskoczenie, stres i koszty zlecając badanie czystości patentowej nowego produktu, procesu czy metody, najlepiej już na etapie ich opracowywania. Dzięki temu można go zaprojektować (lub zmodyfikować) tak, by zminimalizować ryzyko konfliktu z istniejącymi patentami. To jak rekonesans dna zatoki przed wpłynięciem do niej po raz pierwszy. Większość skał da się w ten sposób ominąć. Przy okazji okazuje się co jest już opatentowane, dzięki czemu łatwiej zidentyfikować możliwości uzyskania własnych patentów – choćby i na sposoby „obejścia” istniejących.

Śledzenie aktywności konkurentów i trendów w branży

Zgłoszenia patentowe są udostępniane publicznie, można zatem sprawdzić, co wymyślili konkurenci. Na czym skupiają prace badawczo-rozwojowe? Co uważają za ważne na tyle, by zabiegać o ochronę? Czy intensyfikują badania, czy może wręcz przeciwnie? Oczywiście, samo śledzenie aktywności patentowej nie wystarcza, ale w wielu branżach daje bardzo dużo informacji. Zresztą takie badanie – jednorazowe albo nawet regularne monitorowanie – nie musi ograniczać się tylko do konkurentów. Równie dobrze można w ten sposób identyfikować nowych graczy w danej dziedzinie, śledzić rozwiązania liderów (którzy z racji wielkości konkurentami raczej nie są, ale wyznacznikami trendów – jak najbardziej) czy zmiany trendów w całej branży. Jakie technologie przeżywają rozkwit, a jakie odchodzą w cień (co widać po malejącej liczbie zgłoszeń patentowych)? Informacja patentowa to właściwie lektura obowiązkowa, jak udział w targach i śledzenie publikacji branżowych – z tą różnicą, że zawiera szczegóły rozwiązań, jakie w pozostałych źródłach wiedzy są skrzętnie ukrywane.

dr inż. Jarosław Mirkowski
Magazyn Biznes Lubuski nr 2(42)/2019

Komentarze
  • Aktualnie brak komentarzy. Twój może być pierwszy!
SMS News

SMS News

Bądź na bieżąco! Możliwość otrzymywania najważniejszych informacji publikowanych w portalu BiznesLubuski.pl za pośrednictwem SMS.

Aktualności

Newsletter

Newsletter pozwoli Państwu być na bieżąco z wydarzeniami, zmianami w prawie, nowymi przetargami i zamówieniami.

Czat online

Czat online

Czat jest platformą nawiązywania kontaktów z przedsiębiorcami oraz ekspertami, którzy na BiznesLubuski.pl będą się pojawiać.

Baza adresów

Baza adresów

Duża baza adresów najważniejszych instytucji, wydziałów, osób. Teraz łatwiej trafić do odpowiedzialnego urzędnika, instytucji.

Zamknij

Informacja o plikach cookies...

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.