Kilka słów o komunikacji wizualnej


W natłoku codziennych działań i problemów przedsiębiorcy zapominają czasem o dawno znanym powiedzeniu: „jak cię widzą, tak cię piszą”. Zapominają o nim nie w kwestii indywidualnego wizerunku, czy dress codu, ale w kontekście wizerunku swojej firmy. 

 

Kilka słów o komunikacji wizualnej
fot. pixabay.com

Must have: Spójna komunikacja wizualna

Komunikacja wizualna to obszar, którego nie można zaniedbać. Chcesz się wyróżnić spośród konkurencji, by klienci Cię zapamiętali? Podstawą jest unikalna oferta, ale nie bez znaczenia jest także wizerunek, w tej „obrazkowej” wersji, która wpada w oko i zapada w pamięć. By tak było musi być spójny, konsekwentny we wszystkich obszarach, w których firma komunikuje się wizualnie z otoczeniem.

Kolor, symbol, krój pisma – czyli podstawy

Podstawowe elementy komunikacji wizualnej firmy lub marki to przede wszystkim: kolor wykorzystane w znakowaniu kształty i krój pisma.Każdy kolor niesie z sobą symboliczny przekaz, wyraża określone emocje. Czerwień kojarzy się z pożądaniem i energią, błękit to spokój, zieleń nadzieja, czerń w naszym kręgu kulturowym to żałoba i powaga. Wybierając kolorystykę zwróć uwagę na skojarzenia z barwami, emocje, które im towarzyszą. Pewne kolory sugerują dynamikę i chęć rozwoju, inne doświadczenie i stabilność. Charakter twojej działalności powinien determinować zestaw wybrany jako reprezentatywny dla Ciebie.

Kształty to zaszyte w komunikacji symbole. Odczytuje się je na wielu poziomach. Porównajmy koło i kwadrat. Koło – dynamiczne, dzięki niemu ludzkość zaczęła przemieszczać siebie, ale też towary czy materiały znacznie szybciej, nieskończone, nowoczesne. Kwadrat – stabilny, dobry fundament, niepodatny na wstrząsy czy podmuchy wiatru (a więc i na kryzysy), symetryczny, tradycyjny. Każdy z tych kształtów może być atutem. Wszystko zależy od tego,  jakie cele wyznaczyła sobie firma i jak chce być postrzegana. Kompozycja może nadawać im nowe znaczenie, np. logotyp PZU wpisany w okrąg - kojarzy się z ochroną. Może też nie być określonego kształtu – jak w komunikacji sieci telefonii komórkowej Play. Tutaj jest „coś”, co kojarzy się z miękką substancją. Taki kleks, który może dostosować swój kształt do otoczenia. Skoro dostosowuje się, to jest elastyczny, a elastyczna firma będzie dopasowywała się do klienta i jego potrzeb. Czyli jest taka, jak chcielibyśmy, aby była sieć telefonii komórkowej, z której korzystamy.

I ostatni, ale z pewnością nie najmniej ważny element: font (czcionka), czyli krój pisma. Wybrana przez organizację czcionka powinna być stosowana jako podstawowa we wszystkich materiałach graficznych firmy, od wizytówek, przez ulotki i katalogi, reklamy wielkoformatowe, bannery i strony internetowe, znakowanie pojazdów, a nawet znakowanie gadżetów i odzieży firmowej. Tutaj  znowu można wyróżnić dwie podstawowe kategorie – czcionki bezszeryfowe, wykorzystywane zwykle przez start-upy i firmy technologiczne, jak np. Arial, Helvetica czy Calibri oraz czcionki szeryfowe bardziej tradycyjne, sugerujące powagę, doświadczenie, ale też pewien konserwatyzm. Tu przykładem może być nieśmiertelny Times New Roman.

Po co mi CI?

Wszystkie te elementy należy opisać w dokumencie o angielskiej nazwie Corporate Identity. W języku polskim nosi on nazwę Systemu komunikacji wizualnej. Zawiera wytyczne dotyczące barw, pól ochronnych, szczegółowo opisuje nie tylko sam logotyp, ale też jego wykorzystanie w różnych zastosowaniach, schematy i szablony dokumentów, reklam, znakowania budynków wewnątrz i na zewnątrz, znakowania odzieży, gadżetów reklamowych i pojazdów. Można pokusić się o pytanie: W jakim celu mam tworzyć taki zbiór wytycznych? 

Nie po to, aby wyglądało profesjonalnie. Nie po to też, aby dać go kolejnemu współpracującemu z firmą grafikowi, żeby nie zadawał zbyt wielu pytań.

Ten zbiór wskazówek i wytycznych powinien sprawić, aby Twój potencjalny klient, który natknął się na przedstawicieli firmy, jej materiały lub punkty sprzedaży, nie pomylił cię z nikim. Nawet jeśli kolejny komunikat zobaczy tylko przez chwilę, z daleka, nie w całości. Idealnym przykładem spójnej komunikacji w tym zakresie jest marka wyrobów czekoladowych Milka. Kiedy słyszysz tę nazwę, prawdopodobnie od razu masz przed oczyma charakterystyczny fioletowy kolor. Widząc fragment reklamy w prasie, nawet jeśli nie zobaczysz logotypu, na podstawie tej barwy rozpoznajesz markę.

Cel: Identyfikacja wizualna

Sytuacja, kiedy na podstawie elementów kompozycji reklamy klient rozpoznaje firmę, nawet jeśli nie zauważył jeszcze jej nazwy czy logo, to już wyższy poziom, czyli spójna identyfikacja wizualna, w której określone fragmenty powtarzają się we wszystkich komunikatach w jednakowym układzie. Do niej dążysz projektując wizytówki, znakując koszulki firmowe nadrukiem z logo, przygotowując reklamy prasowe czy billboardy. Wszystko po to, by klient rozpoznawał firmę nawet jeśli nie skupia się na niej i nie jest zainteresowany jej ofertą. To gwarantuje, że będzie o Tobie pamiętał, kiedy pojawią się u niego potrzeby, które możesz zaspokoić. 

Zlecając projekty kolejnej agencji reklamowej pamiętaj, że mają być nie tylko dobre, choć o tym nie można zapominać. Mają być przede wszystkim spójne z Twoim wizerunkiem.

Kinga Januszkiewicz-Piotrowska – od ponad 15 lat związana z branżą nadruków reklamowych, od 2011 roku współtworzy J&P Nadruki Reklamowe, drukarnię specjalizującą się w nadrukach na tekstyliach oraz gadżetach reklamowych.

Zobacz także:
Komentarze
  • Aktualnie brak komentarzy. Twój może być pierwszy!
SMS News

SMS News

Bądź na bieżąco! Możliwość otrzymywania najważniejszych informacji publikowanych w portalu BiznesLubuski.pl za pośrednictwem SMS.

Aktualności

Newsletter

Newsletter pozwoli Państwu być na bieżąco z wydarzeniami, zmianami w prawie, nowymi przetargami i zamówieniami.

Czat online

Czat online

Czat jest platformą nawiązywania kontaktów z przedsiębiorcami oraz ekspertami, którzy na BiznesLubuski.pl będą się pojawiać.

Baza adresów

Baza adresów

Duża baza adresów najważniejszych instytucji, wydziałów, osób. Teraz łatwiej trafić do odpowiedzialnego urzędnika, instytucji.

Zamknij

Informacja o plikach cookies...

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.