N. Klimek: Wykorzystaj social media do realizacji swoich celów biznesowych


Czy wiesz, że twoi potencjalni klienci nieustannie wchodzą w interakcję z markami poprzez platformy społecznościowe? Nie pozwól, by ciebie tam zabrakło. Social media to potężne narzędzie, które możesz wykorzystać na różne sposoby.

N. Klimek: Wykorzystaj social media do realizacji swoich celów biznesowych
fot. Reprezentuj.com

Social media sprzedają

Dyskusja o tym, czy istnieć w mediach społecznościowych czy nie, dawno dobiegła końca. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, że docieranie do klientów kanałami social media przekłada się na wzrost zysków. Świadczą o tym dane zawarte w raporcie „The State of Social 2018”, które wskazują, że aż 45% firm inwestujących w social marketing ocenia te działania jako efektywne, a 29% jako bardzo efektywne. 67% przedsiębiorców planuje natomiast zwiększyć budżet na reklamy w mediach społecznościowych jeszcze w 2018 r. Pytanie nie brzmi już zatem „czy warto”, ale „jak to robić, by było warto”. Firmy muszą jednak podjąć kilka ważnych decyzji, by zaobserwować faktyczny zwrot z inwestycji.

Który kanał społecznościowy wybrać?

Raport „The State of Social 2018” wskazał, które platformy są najbardziej popularne wśród marketerów. Pierwsze miejsce zajął Facebook z wynikiem 96%. Zaraz za największym medium znalazł się Twitter (89%), a trzecie miejsce zajęły LinkedIn i Instagram (70%). YouTube'a wybrało 57% osób odpowiedzialnych za marketing w firmie, Google+ i Pinterest – 33%, Snapchat – 11%. Czy to oznacza, że najlepszym wyborem zawsze będzie Facebook? Chociaż platforma Zuckerberga skupia największą grupę użytkowników – w kwietniu br. wyniosła ona 2,2 miliarda – social media do działań promocyjnych najlepiej wybierać według trzech kryteriów. Pierwszym z nich jest demografia grupy docelowej. Najbardziej aktywna grupa użytkowników na Facebooku to 25-34 lat. Instagram może pochwalić się szerszym zakresem – korzysta z niego aż 59% użytkowników sieci w wieku 18-29 lat i 33% korzystających z Internetu w wieku 30-49 lat. O Instagramie trzeba jednak wiedzieć jedno – przeważają na nim kobiety, które stanowią 68% wszystkich użytkowników platformy. Chcąc dotrzeć do najmłodszych warto rozważyć Snapchat i YouTube – kanał, który u millennialsów powoli wypiera telewizor. Jednocześnie na YouTube najszybciej rosnącą grupą są użytkownicy 33+ i 55+.

Drugie kryterium to branża. O ile na Facebooku możemy dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, czasami warto tę grupę zawęzić. Na przykład, produkty i usługi kierowane do kobiet mogą spotkać się z lepszym odbiorem na Instagramie. Wnętrza, branża fitness czy produkty dla zwierząt mają swoją grupę docelową na Pintereście. Treści o charakterze newsowym najchętniej czytane są natomiast na Twitterze.

Trzecią kwestią, jaką trzeba wziąć pod uwagę, jest rodzaj contentu, jaki chcemy tworzyć. Czy będą to treści, zdjęcia, a może filmy? Wybrane media społecznościowe muszą dawać pełne możliwości pod tym względem. Działa to jednak również w drugą stronę - wybierając YouTube bez odpowiedniego zaplecza technicznego, skazujemy się na porażkę.

Jaki rodzaj contentu tworzyć?

W tym miejscu warto dłużej zatrzymać się na contencie. Może mieć on przeróżne formy: zdjęć, wideo, audio, pokazu slide'ów, GIF-ów, infografik, tekstu, case study, etc. Które z nich są najskuteczniejsze? Od trzech lat prym wiedzie pod tym względem wideo. W 2017 r. BuzzSumo przeprowadziło analizę 880 milionów postów na Facebooku i wniosek był jeden: filmy generowały zaangażowanie dwukrotnie wyższe niż pozostałe rodzaje treści. Nie oznacza to jednak, że należy stawiać na wideo za wszelką cenę. Produkcje filmowe są drogie i wymagają wiedzy, pomysłu oraz odpowiedniego sprzętu. Stworzenie kilkusekundowego wideo może się więc zwyczajnie nie opłacać. Jakie inne treści cieszą się dużą popularnością? Zaraz po filmach, 68% marketerów stawia na zdjęcia i grafiki. Wybierając tę formę contentu warto pamiętać o tym, że media społecznościowe idą w kierunku mobile. Trzeba więc zadbać o to, by przygotowywane kreacje były czytelne i dostosowane formatem do smartfonów – szczególnie, jeśli planujemy je sponsorować. Myśląc o contencie nie można zapominać o treści. Tę formę przekazu docenia  57% marketerów, a algorytmy platform społecznościowych promują wartościowe teksty, zatrzymujące uwagę użytkowników na dłużej.

Czy inwestować w reklamy sponsorowane?

Raport „The State of Social 2018” podzielił ankietowanych na dwie grupy: osoby, które inwestują w płatną reklamę i osoby, które polegają tylko na darmowym zasięgu (organicznym). Obie grupy miały ocenić, czy działania w social media są efektywne. Okazało się, że druga grupa dwa razy częściej wskazywała odpowiedź „nieefektywne” lub „niepewne”. Z czego wynika taka rozbieżność? Winne są algorytmy wyświetlania informacji na ścianie użytkownika, które ograniczają zasięgi organiczne i polecające. Social media promują przede wszystkim informacje od bliskich, nie od firm. Nie bez znaczenia są także zachowania samych użytkowników. Jeśli posty nie są często udostępniane, komentowane i „lajkowane”, przepadną w czeluściach social media. Najlepszym sposobem, by wydobyć je na powierzchnię są właśnie płatne reklamy. Kampanie sponsorowane mają także inną ważną zaletę – pozwalają dokładnie sprecyzować grupę docelową: od wieku, przez lokalizację, po zainteresowania i wydarzenia z życia.

Stworzyć własny dział marketingu czy zatrudnić agencję?

Na koniec pozostaje pytanie, przed którym stają zarówno duże, ogólnopolskie firmy, jak i małe, lokalne przedsiębiorstwa: działać samodzielnie czy korzystać z pomocy zewnętrznej firmy? Zaletą tego pierwszego rozwiązania jest posiadanie własnego zespołu, doskonale zorientowanego w strukturze i działalności firmy. Jego utrzymanie jest jednak zdecydowanie bardziej kosztowne. Co może natomiast zaoferować agencja reklamowa? Doświadczenie, pełne zaplecze techniczne do realizacji każdego rodzaju contentu, analizę konkurencji i branży przed rozpoczęciem działań, regularne raporty w trakcie prac, bieżące wskazówki i rekomendacje, a także stałe koszty miesięczne.

Jeśli masz pytania o realizację strategii social media w Twoim biznesie, skontaktuj się z Reprezentuj.com. Spotkanie z nami nic nie kosztuje, a wiedzę będziesz mógł/mogła przełożyć na realny zysk.

Natalia Klimek - specjalistka ds. social media i płatnych kampanii, z branżą marketingową związana od 5 lat. Certyfikowana specjalistka Google AdWords. Swoje umiejętności rozwija w agencji Reprezentuj.com, gdzie jest odpowiedzialna za tworzenie i wdrażanie strategii, prowadzenie kampanii reklamowych czy pozycjonowanie stron www.

Źródła danych i raportów:

https://blog.bufferapp.com/state-of-social-2018
https://zephoria.com/top-15-valuable-facebook-statistics/
https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/
https://www.omnicoreagency.com/youtube-statistics/
https://blog.bufferapp.com/social-media-trends-2018

Zobacz także:
Komentarze
  • Aktualnie brak komentarzy. Twój może być pierwszy!
SMS News

SMS News

Bądź na bieżąco! Możliwość otrzymywania najważniejszych informacji publikowanych w portalu BiznesLubuski.pl za pośrednictwem SMS.

Aktualności

Newsletter

Newsletter pozwoli Państwu być na bieżąco z wydarzeniami, zmianami w prawie, nowymi przetargami i zamówieniami.

Czat online

Czat online

Czat jest platformą nawiązywania kontaktów z przedsiębiorcami oraz ekspertami, którzy na BiznesLubuski.pl będą się pojawiać.

Baza adresów

Baza adresów

Duża baza adresów najważniejszych instytucji, wydziałów, osób. Teraz łatwiej trafić do odpowiedzialnego urzędnika, instytucji.

Zamknij

Informacja o plikach cookies...

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.